Een goed gesprek

Als je problemen of bemerkingen hebt bij bepaalde aspecten van de begeleiding kan je daarover in eerste instantie steeds praten met de begeleiding of de hoofdverantwoordelijke. Een goed gesprek kan soms al veel oplossen.

 

Ombudspersoon

Als je het echter moeilijk vindt om zelf met de betrokken personen naar een oplossing te zoeken, dan kan je contact nemen met de externe ombudspersoon, Lou Hamdaoui. Zij is een neutrale gesprekspartner en werkt niet voor het ziekenhuis, maar voor het Overlegplatform Geestelijke Gezondheidszorg Provincie Antwerpen (OGGPA).

Elke vrijdagvoormiddag is zij aanwezig van 9u tot 12u00 (met een open spreekuur van 11u tot 12u)
Haar bureel bevindt zich in gebouw 1, het administratiegebouw (lokaal G01.A0.21), vlak bij de receptie.

Tijdens de zomermaanden is zij met verlof van 15/08/2019 t.e.m. 01/09/2019. Voor dringende zaken kan men zich richten tot haar collega, Peter De Clercq.

Meer informatie over de werking van een ombudsdienst vind je op: http://www.ombudsfunctieggz.be/.

Patiëntenrechten

Sedert 22 augustus 2002 is er een wet betreffende “De rechten van de patiënt". De wet onderscheidt:

  1. Recht op kwaliteitsvolle dienstverlening.
  2. Recht op de vrije keuze van zorgverlener.
  3. Recht op informatie over uw gezondheidstoestand.
  4. Recht op toestemming tot behandeling of onderzoek.
  5. Rechten met betrekking tot uw patiëntendossier.
  6. Recht op bescherming van uw persoonlijke levenssfeer.
  7. Recht op klachtenbemiddeling.

Voor verdere informatie kan je de brochure 'Patiëntenrechten - een uitnodiging tot dialoog' en de website van de overheid raadplegen.